Dat zijn de borden die ze daar sinds 2019 hebben geplant, omdat er vele bij file vorming de E17 verlieten in St-Niklaas, Haasdonk om dan binnendoor te rijden naar de E34 en verder naar de haven linkeroever.
Destijds nog een memo voor gekregen bij E5 mode omdat we vanaf het DC in St-Niklaas binnendoor via St-Pauwels, Kemzeke naar Zelzate reden, hebben dan Lokeren en Oostakker op die rit bijgestoken en dan via de R4 naar Zelzate, Maldegem, Oostende, Brugge.
Dus plaatselijk verkeer tussen de assen E34 en E17 mag daar gerust rijden.
Ik verlaat soms de E34 om bij de Hubo, Aveve in Beveren te rijden, kom ook de borden van 7,5 T tegen, maar ik ben plaatselijk ook al liggen de winkels 5 km verderop.
Verbod op doorgaand zwaar vrachtverkeer
De gemeentebesturen opteren voor een grote zone met een verbod voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton, gelegen tussen de E34 en de N70 aanvullend aan de zone +3,5 ton in Beveren. Doorgaand zwaar vrachtverkeer, dat nu nog de dorpen doorkruist via gewest- en gemeentewegen N450, N451, N403, N485 en Sinaai – Klein-Sinaai en de Hoge Bokstraat wordt daardoor verboden. Deze maatregel sluit aan bij de visie uit het Structuurplan Vlaanderen om maasverkleining van het doorgaand vrachtverkeer van E17 naar E34 niet toe te staan. De aangewezen route voor zware vrachtwagens door het Waasland loopt via de hoofdwegen: R4-E17 en R2-E34.
Aan de toegangen van de zone met tonnagebeperking vanaf de E34 en de N70 worden zoneborden C21 geplaatst. Aan de Vlaamse overheid wordt gevraagd om daarvoor een signalisatieplan te voorzien. Een inbreuk is een ernstige derdegraads overtreding. De boete voor een vrachtwagen die de signalisatie negeert en geen bestemming heeft in de Wase regio, bedraagt 174 EUR.
Om te vermijden dat het probleem van het doorgaand zwaar vrachtverkeer zich verplaatst naar Lokeren en Moerbeke-Waas, waar ook noord-zuidverbindingen liggen tussen de E17 en de E34, worden ook deze gemeentebesturen betrokken bij het uitwerken van de maatregel. Moerbeke-Waas keurde de aanpak al goed, met Lokeren volgen nog gesprekken over de mogelijke impact op hun grondgebied.
De politiezones WaNo en Sint-Niklaas gaan samenwerken voor de handhaving van het verbod. De burgemeesters gaven opdracht om een handhavingsplan uit te werken. Dit plan zal afgetoetst worden bij de parketmagistraten, bevoegd voor verkeer.
Het verbod voor het doorgaand zwaar vrachtverkeer +7,5 ton tussen de E34 en de N70 kan vermoedelijk ingaan in het najaar van 2018, onder meer na aanpassing van de gemeentelijke reglementen en na uitvoering van het signalisatieplan. Voor de zone +3,5 ton in Beveren, waar het gemeentelijk reglement al is goedgekeurd, is de invoering voorzien deze zomer.