Belgische politie neemt onveilig transport in beslag

Plaats in dit topic alleen nieuws met betrekking tot nieuws uit de BeNeLux

Moderator: trucker10

Plaats reactie
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Belgische politie neemt onveilig transport in beslag

Bericht door cortrans »

Belgische politie neemt onveilig transport in beslag [+foto]
24-02-2021 | auteur Redactie


ANTWERPEN - Dinsdagochtend reed een vrachtwagen zich vast onder een brug op de Boomsesteenweg in Antwerpen.
De brug raakte beschadigd.
Brokken beton, afkomstig van de brug, lagen verspreid over de weg en op de vrachtwagen.
Motoragenten van de politie onderwierpen de combinatie aan een grondige controle.

De agenten ontdekten meerdere gebreken en overtredingen die onder meer risico's vormden voor andere weggebruikers.
Zo was de lading, bestaande uit een kleine vrachtwagen, niet gezekerd.
De waarschuwingsborden en de uitrusting voor uitzonderlijk vervoer, zoals zwaailichten, ontbraken.

lees verder.......
https://www.transport-online.nl/site/12 ... slag-foto/
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Belgische politie neemt onveilig transport in beslag

Bericht door trucker10 »

En toevallig deden ze die dag daar een grote controle.
Op de 22,5 jaar is het nu mijn 4de grote controle op lading en rij- rusttijden.
Ja ik heb twee weken geleden gezondigd 4u33 voor ik hem langs de kant heb gekregen, dit direct vermeld, printje laten zien, uitleg gegeven > Lux naar de klant in Houffalize, ze hebben een download gedaan en alle andere dagen waren keuring met steeds de 45 minuten pauze, dus geen verdere gekraai erover.
Voor de lading heb ik een opmerking gekregen om per laag kruiwagens een spanlat te steken en de betonmolens van 42 kg moet ik vastbinden tegen zijdelingse stuwing.
Controle Wilrijk.jpg
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
BJC
Beroepschauffeur
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 jan 2021, 17:08
Locatie: Temse

Re: Belgische politie neemt onveilig transport in beslag

Bericht door BJC »

Een tijdje geleden ook 1 min. over tijd.
Ik had nog 4 min. toen ik bij de klant aankwam en voor ik het wist was mijn tijd om.
De rijtijd loopt gewoon door als je stilstaat, of toch een tijdje vermoed ik.
Ik heb nooit 4 min. gereden tot achter de hoek. Daar was niets te doen want de klant had het materiaal nog nodig.
Terug achteruit gereden op een open plek maar de minuut over tijd was er :)
JC
cortrans
Oldtimer
Berichten: 4445
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:55
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Belgische politie neemt onveilig transport in beslag

Bericht door cortrans »

Het ligt aan het type tachograaf....
de oudere types hebben niet de 30 seconden regeling, en bij 2 of 3 meter rijden tellen ze weer een minuut verder. Stop je, en rij je weer enkele meters, dan ben je al weer een minuut verder......
Vandaar dat je bij veel file met de oudere tacho al snel(ler) door je rijtijd heen bent, vergeleken met de nieuwste tacho's........
De nieuwste tellen bij minder dan 29 seconden rijden en dan weer een minuut stil stand bijvoorbeeld deze eerste meters niet als rijtijd maar als werktijd (of pauze, als je na stilstand weer direct op pauze drukt......)
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 2 lader auto transporter
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Belgische politie neemt onveilig transport in beslag

Bericht door steenhaas1 »

Niet helemaal Cor, bij de nieuwere is de langste onafgebroken activiteit per hele klokminuut op de tachograaf bepalend voor wat er geregistreerd wordt.
Ga je op seconde 31 rijden dan schrijft hij geen rijden voor die minuut en als je dan in de volgende klokminuut binnen 29 seconden stilstaat telt die minuut ook niet als rijden.
Maar ga je op 19 rijden tot 41 seconden ( dus 22 seconden) wordt die minuut wel als rijden weggeschreven.
Alleen rijden korter als 20 seconden is altijd geen rijden op de tachograaf.
Er wordt gezegd de "29 secondenregel" maar dat klopt dus niet.

Een oude tachograaf is inderdaad een onding die volgens mij als je na 31 seconden in een klokminuut stopt er nog een minuut rijtijd bijtelt, 31 seconden rijden kan dus worden geregistreerd als 2 minuten rijtijd!
En als je dan op 59 sec. in de vorige minuut bent gaan rijden JC, dan kunnen 32 seconden rijden resulteren in 3 minuten rijtijd op de klok!

Met een nieuwe kan zelfs 11rijden, 2stop, 11r, 2s, 10r, 2s, 10r, 12 seconden stilstaan, dus 42 seconden rijden in een minuut als hamertjes op je pas komen. Je rijdt natuurlijk weinig meters in 10 seconden per keer, maar het is leuk om om bij Code 95 nascholing de instructeur die zegt dat je maximaal 29 seconden kan rijden in een minuut zonder rijden weg te schrijven te corrigeren dat je wel 42 seconden kan rijden in een minuut. ;-)
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Belgische politie neemt onveilig transport in beslag

Bericht door trucker10 »

De dag dat ik 4u33 haalde, kenners zullen zien dat het die dag niet koosjer was, hun vingers stonden heel wijd open om de fout te vergeven.
9feb.jpg
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Gebruikersavatar
steenhaas1
Admin
Berichten: 1734
Lid geworden op: 13 jun 2019, 22:34

Re: Belgische politie neemt onveilig transport in beslag

Bericht door steenhaas1 »

4:33 rijtijd is een minder zwaar vergrijp dan 's ochtends vergeten een paar keer op OK te drukken....

Want dan heb je je rust niet verantwoord.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Gebruikersavatar
trucker10
Admin
Berichten: 1025
Lid geworden op: 14 jun 2019, 19:47
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Belgische politie neemt onveilig transport in beslag

Bericht door trucker10 »

Voor wie zijn eigen kaart thuis wil controleren, je hebt enkel een kaartlezer nodig en je kan de software hier downloaden.
Ik had vroeger " driver card software " helaas bedrijf is verdwenen, nu heb ik " Globofleet CC " en de gratis die ook al heel veel laat zien en ie je hier kan downloaden.

https://www.tachoplus.com/en/home/15-ta ... freedriver
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Plaats reactie

Terug naar “Transportnieuws BeNeLux”