2E chauffeur als passagier?

Moderator: trucker10

Plaats reactie
TruckerM
filekijker

2E chauffeur als passagier?

Bericht door TruckerM »

Onlangs begon mijn rit in midden Duitsland. En om daar te komen kon ik meerijden, als passagier, met een collega.
Voor mijn rit, vanaf midden Duitsland, heb ik al mijn rijuren nodig. Het meerijden naar midden Duitsland duurt ongeveer 6 uren.
Om mijn rit te kunnen uitvoeren heb ik mijn kaart bij het meerijden niet in de tachograaf gestopt. Voor het meerijden lever ik een notitie in zodat deze uren wel betaald worden.

Nu vraag ik me af of dit wel toegestaan is? Ik vermoed van niet, maar ik kan nergens de juiste regels hiervoor vinden. Wat zou er gebeurt zijn bij een controle? Aan de andere kant, had ik ook met de trein kunnen gaan en dan had niemand hier een probleem van kunnen maken..

Hoe zit het nu?
trucker10
Admin
Contacteer:

Re: 2E chauffeur als passagier?

Bericht door trucker10 »

Het meerijden met een collega of andere chauffeur moet ook steeds ingegeven worden op je eigen tacho bij andere werkzaamheden ( hamertjes )
Ik heb deze morgen een transport gedaan met de lichte vrachtwagen, deze middag heb ik die uren overgebracht naar mij tacho.
Iets wat ze met de Oostblokkers doen, deze rijden met Kerst gezamenlijk naar huis, worden dan per bus terug naar hun vrachtwagen gebracht ( deze staat niet op de stalplaats van het bedrijf) de tijd dat ze onderweg zijn in de bus moeten ze als andere werkzaamheden invullen.
Als jouw vaste stalplaats Duitsland is dan zou het woon-werkverkeer zij, maar ik vermoed van niet.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Matthieu
Chauffeur

Bericht door Matthieu »

Jouw kaart moet je gewoon invoeren volgens de tachocursusgever
Ouwe
Chauffeur

Bericht door Ouwe »

Je begint als het ware een rit dubbel bemand, dus jou kaart vanaf het begin ook in de tacho van de auto van collega.
Als je 6 uur onderweg bent geweest mag je nog 9 diensturen maken, 6 plus 9 is 15 en dan moet jij jou rust maken.
Je hebt in werkelijkheid dus maar 8 uur en 15 minuten rijtijd over.
Een complete rit dubbel bemand mag dacht ik 21 uur duren, en 1 van de twee mag een half uur of een uur van te voren uitstappen.
Dus bv jou komt langs het huis van een van de twee en die wil er daar uit
ayla
Beroepschauffeur

Bericht door ayla »

Ouwe schreef: 11 apr 2025, 07:53 Je begint als het ware een rit dubbel bemand, dus jou kaart vanaf het begin ook in de tacho van de auto van collega.
Als je 6 uur onderweg bent geweest mag je nog 9 diensturen maken, 6 plus 9 is 15 en dan moet jij jou rust maken.
Je hebt in werkelijkheid dus maar 8 uur en 15 minuten rijtijd over.
Een complete rit dubbel bemand mag dacht ik 21 uur duren, en 1 van de twee mag een half uur of een uur van te voren uitstappen.
Dus bv jou komt langs het huis van een van de twee en die wil er daar uit
Dit klopt niet helemaal.
1 vd 2 mag enkel tot maximaal een uur EERDER beginnen.
Zodra 1 vd 2 afstapt, MOET de ander ook afstappen, of 9 uur rust maken.

Groet Ron
Melkrobots, voerrobots en transport naar Scandinavie, heeft allemaal 1 ding gemeen.....Ayla
Ouwe
Chauffeur

Bericht door Ouwe »

Dit klopt niet helemaal.
1 vd 2 mag enkel tot maximaal een uur EERDER beginnen.
Zodra 1 vd 2 afstapt, MOET de ander ook afstappen, of 9 uur rust maken.

Groet Ron
[/quote]

Oke, ja het was iets met een uur. maar ervoor of erna wist ik zo niet meer.

Er stond mij iets van bij ivm een voorval een paar jaar geleden.
Op een dubbel bemande rit met piepkuikentjes naar Spanje na het lossen 9 uur rust gemaakt.
Zaterdagmorgen rond 4 uur konden we op huis aan.
Bedoeling was mij op mijn standplaats af te zetten in Brabant en de vaste Chauffeur van die auto zou dan nog een uurtje
overhouden om naar zijn standplaats Renswoude te rijden alleen.
Zou wel krap worden want de afstand van los adres naar mijn standplaats was al 1645 km.
PLan ging niet door, ik had 10.01 rijtijd en die ander 9.59 op mijn standplaats.

Geen probleem, die ander is met een fiat combo van het bedrijf waarvoor ik reed naar huis gegaan
en op maandag is de auto opgehaald
TruckerM
filekijker

Bericht door TruckerM »

Bedankt voor jullie reacties. Ik was helaas niet helemaal duidelijk in mijn verhaal. Ik was passagier om in midden Duitsland op een andere vrachtwagen te starten met mijn rit. En dat is niet mijn standplaats. Het punt is nu dat ik ook de trein/taxi had kunnen nemen. Maakt dat jullie oordeel anders?
trucker10
Admin
Contacteer:

Bericht door trucker10 »

Wanneer je, naar je vrachtwagen gaat, die niet op zijn standplaats staat, zal je de uren datje onderweg bent moeten ingeven als " andere werkzaamheden ( hamertjes) "
in 2024 tijdens een les code 95 hebben ze dat aangehaald, omdat veel touringcar chauffeurs dit doen, deze worden opgevlogen of reizen mee met andere om dan aan een zogezegde uitgeruste rit te beginnen.
Met onze smart tacho II ook al bij de I staat de GPS positief bij afsluiten of opstarten van je chauffeurskaart.

Hier wissel ik van wagen.
Schermafbeelding 2025-04-13 221942.png
Schermafbeelding 2025-04-13 221942.png (41.97 KiB) 131 keer bekeken
Dit is het adres waar ik gewisseld heb ( Clean lease Aarschot )
Schermafbeelding 2025-04-13 222019.png
Schermafbeelding 2025-04-13 222019.png (81.14 KiB) 131 keer bekeken
Schermafbeelding 2025-04-13 222401.png
Schermafbeelding 2025-04-13 222401.png (78.66 KiB) 131 keer bekeken
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
Plaats reactie

Terug naar “Discussie regels en wetten”