Ongeval door schuivende lading

Plaats hier ongevallen waarbij helaas doden bij betrokken zijn

Moderator: trucker10

Plaats reactie
peewee
Chauffeur

Ongeval door schuivende lading

Bericht door peewee »

https://nos.nl/artikel/2561070-ernstig- ... -omgekomen
Een noodstop zou toch niet zo'n gevolg moeten hebben. Is er eigenlijk regelgeving specifiek voor het vastzetten in rijrichting voor dit soort lading, of is het het algemene "moet deugdelijk zijn bevestigd"?
steenhaas1
Admin

Re: Ongeval door schuivende lading

Bericht door steenhaas1 »

Dit was dus niet deugdelijk bevestigd, maar daar heeft de goede man niks meer aan.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Boulanger
Bijrijder

Bericht door Boulanger »

Het blijft natuurlijk lastig vast zetten, helemaal met buizen voor boringen. En die wagens van tegenwoordig remmen serieus hard... (Van horen zeggen)
trucker10
Admin
Contacteer:

Bericht door trucker10 »

Ik heb de foto's uitvergroot bekeken van de cabine, ............ pfff
De experten die aangesteld worden door de verzekering, zullen alle details van het sjorren bekijken om zo weinig mogelijk te moeten uitkeren.
R I P.
Ook ik, raak nog wel eens de weg kwijt ;)
peewee
Chauffeur

Bericht door peewee »

Boulanger schreef: 25 mar 2025, 22:25 Het blijft natuurlijk lastig vast zetten, helemaal met buizen voor boringen. En die wagens van tegenwoordig remmen serieus hard... (Van horen zeggen)
Een remvertraging van 10 m/s² op de remmenbank is allang geen ongewoon verschijnsel meer. Dat is dubbel zo hard remmen als de minimumvertraging die voorgeschreven is in de APK (5 m/s²). Ook met je personenwagen moet je goed je best doen om sneller stil te staan als een moderne vrachtwagen in de noodstop gaat, ook al is daarvan de minimum voorgeschreven remvertraging bij de APK 5,8 m/s²!
trucker10
Admin
Contacteer:

Bericht door trucker10 »

Ik wil morgen toch geen noodstop maken met mijn gietijzeren putdeksels, ook al leg ik spanbandjes.
Schermafbeelding 2025-03-26 151808.png
Schermafbeelding 2025-03-26 151808.png (31.18 KiB) 2672 keer bekeken
Shompie
Beroepschauffeur

Bericht door Shompie »

Boulanger schreef: 25 mar 2025, 22:25 Het blijft natuurlijk lastig vast zetten, helemaal met buizen voor boringen. En die wagens van tegenwoordig remmen serieus hard... (Van horen zeggen)
Dit waren geen buizen voor boringen volgens mij. Eerder voor warmte. Ze zijn geïsoleerd

Als je deze buizen strak tegen een gecertificeerd kopschot zou leggen moet deze het in principe houden. Al leg je het er een paar cm ervoor gaat hij er zo doorheen wat je op de foto's goed kan zien. Ik lade buizen het liefste niet tegen het kopschot maar tegen een rongen rij met houten balken ertussen.

Maar het gebeurd de laatste tijd wel vaker dat speciale lading gaat schuiven. Helaas 😪
cortrans
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door cortrans »

Hoe dan ook, dit soort ongelukken vraagt niemand om... R.I.P.
Zoals Ron ook al schreef, is het beste dit tegen een rij rongen plaatsen de beste oplossing, en uiteraard met voldoende spanbanden, maar dat werkt alleen als de lading naar de zijkant eraf schuift
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 3 lader auto transporter
Shompie
Beroepschauffeur

Bericht door Shompie »

cortrans schreef: 27 mar 2025, 09:56 Hoe dan ook, dit soort ongelukken vraagt niemand om... R.I.P.
Zoals Ron ook al schreef, is het beste dit tegen een rij rongen plaatsen de beste oplossing, en uiteraard met voldoende spanbanden, maar dat werkt alleen als de lading naar de zijkant eraf schuift
Je kan er voorin ook kettingen haken zag er vanmorgen nog een gaan met damwand hier in Amsterdam noord. Ook die dacht dat het hem niet zal gebeuren. Damwand lag ruim voor het kopschot. Een noodstop en het schuift. En die noodstop hoef je tegenwoordig niet eens zelf te doen, een auto die kort voor je invoegd een gans of zwaan kan er al voor zorgen dat de auto dat doet.

Een keer meegemaakt met een Mercedes, tot stilstaan en toe en je kunt zelf niets meer doen
peewee
Chauffeur

Bericht door peewee »

Shompie schreef: 27 mar 2025, 10:15
cortrans schreef: 27 mar 2025, 09:56 Hoe dan ook, dit soort ongelukken vraagt niemand om... R.I.P.
Een keer meegemaakt met een Mercedes, tot stilstaan en toe en je kunt zelf niets meer doen
Is dat zo? ik dacht dat je het kunt overrulen met je gaspedaal, of door zelf ook te remmen en de rem weer te lossen.
Shompie
Beroepschauffeur

Bericht door Shompie »

Shompie
Beroepschauffeur

Bericht door Shompie »

peewee schreef: 27 mar 2025, 10:52
Shompie schreef: 27 mar 2025, 10:15
Is dat zo? ik dacht dat je het kunt overrulen met je gaspedaal, of door zelf ook te remmen en de rem weer te lossen.
Helaas.

Ik had daar een collega bij wie het midden in de nacht op de snelweg gebeurde. Er waait iets over de weg heen en de auto remt tot stilstaan aan toe.

Daar lag er dus eentje achterin
trucker10
Admin
Contacteer:

Bericht door trucker10 »

Ooit op de N3 langs de bekende chaussee d 'Amour voor gehad, motor komt mij voorbij, einde van de vitrines besluit hij om zich 180° te draaien op minder dan 50 voor de vrachtwagen, de vrachtwagen reageerde met een noodstop.
Dit is lekker verschieten, als individu weet je dat de motor tijdig weg is, maar de techniek besliste anders.
ayla
Beroepschauffeur

Bericht door ayla »

Daar moet je dan ook nog maar zo snel de tegenwordigheid van geest hebben en een reactietijd van nagenoeg 0.
Als het spul eenmaal gaat schuiven is er geen houden aan. Meestal red je het schietgebedje niet eens meer.....

Groet Ron
Melkrobots, voerrobots en transport naar Scandinavie, heeft allemaal 1 ding gemeen.....Ayla
peewee
Chauffeur

Bericht door peewee »

ayla schreef: 27 mar 2025, 18:34

Daar moet je dan ook nog maar zo snel de tegenwordigheid van geest hebben en een reactietijd van nagenoeg 0.
Als het spul eenmaal gaat schuiven is er geen houden aan. Meestal red je het schietgebedje niet eens meer.....

Groet Ron
Mijn reactie was wat algemener, ik reageerde op de stelling dat je een noodstop niet zou kunnen afbreken. Dat bedoelde ik in het algemeen, niet alleen in dit specifieke geval, waarbij je inderdaad waarschijnlijk toch al te laat zou zijn.
ayla
Beroepschauffeur

Bericht door ayla »

Ik spreek ook over het algemeen.
Technisch is het misschien wel mogelijk, maar niemand is snel genoeg om die ketting van reacties te stoppen en/of op gang te brengen (al zullen er best wel mensen zijn die het wel kunnen LOL )

Groet Ron
Melkrobots, voerrobots en transport naar Scandinavie, heeft allemaal 1 ding gemeen.....Ayla
peewee
Chauffeur

Bericht door peewee »

Hierboven werd het voorbeeld van een langswaaiend stuk papier al genoemd. Om met een snelheid van 24m/s (iets meer dan 86 km/uur) stil te komen staan bij een vertraging van 10 m/s² is dan iets van 2,5 s. Van heel vroeger kennen we de schrikseconde, heb je nog 1,5 s over om dat gaspedaal weer in te trappen cq. de rem even aan te tikken. Dat zou toch moeten lukken, lijkt me. Blijft mijn vraag over: kun je die noodstop ook afbreken als je dat zou willen?
ayla
Beroepschauffeur

Bericht door ayla »

En binnen die seconde is de lading al aan het schuiven....en ben je al verloren.
Daarbij, de noodstop komt zo sterk in, dat je met alle kracht bezig bent om op de stoel te blijven. Zelfs met de gordel om.....
Hier geld die 1 seconde schriktijd niet meer, dat wordt langer.

Groet Ron
trucker10
Admin
Contacteer:

Bericht door trucker10 »

Toen ik het de eerste keer meemaakte, heb ik de reflex niet gehad om dit te onderbreken, knipperlichten gaan dubbel zo snel, de G-kracht dat je krijgt doet je het stuur harder vasthouden en daarna sta je daar >stil .Ik wist nog niet eens dat ik eerst het contact moest afzetten om terug te kunnen vertrekken.
De tweede maal zag ik het aankomen bij het invoegen, ook daar heb ik geen poging gedaan om dit af te breken, de enigste gedachte was > contact af en terug starten in die file.
Liene
Chauffeur

Bericht door Liene »

ayla schreef: 28 mar 2025, 15:58 En binnen die seconde is de lading al aan het schuiven....en ben je al verloren.
Daarbij, de noodstop komt zo sterk in, dat je met alle kracht bezig bent om op de stoel te blijven. Zelfs met de gordel om.....
Hier geld die 1 seconde schriktijd niet meer, dat wordt langer.

Groet Ron
Daarom wordt ons ook sterk aanbevolen om een gordel te dragen.
Beter de afdruk een gordel in je schouder dan een stuur in je maag/lever/milt of wat ook het eerste is wat in de buurt van je stuur zit. Het schijnt hard aan te komen.
HIT
filekijker

Bericht door HIT »

Als iets gaat schuiven dan moet je vaak al van goede huize komen om het tegen te houden, het is ook vaak niet de eerste schuif die het probleem is. Het is vaak de reactie erop die de lading nog meer laat schuiven, vergelijk het met losgestorte fijne kristallen zoals bijvoorbeeld poedersuiker. Mensen die er vaker mee rijden weten dat remmen betekend dat je de rem niet gelijk loslaat vanwege de de tweede klap, een onervaren iemand denkt vaak dat hij genoeg heeft geremd en wil de bocht nemen.

Maar iedereen die zegt dat een lading maar goed moet worden vastgezet omdat dan niets meer gebeurd vergeet Murphy's Law. Ik heb ooit een tank in een talud zien staan omdat een kingpin afbrak. Maar ook een kraan van een auto zien glijden omdat de bevestiging aan de trailer afbrak. Ik ben zelfs bij een ongeval geweest waar de laadbak van een nagenoeg nieuwe bakwagen was afgebroken omdat men te zwakke bouten had gebruikt.

Wat Ron(Shompie) zegt over de 1 seconde klopt helemaal, ik ga het nog iets erger maken met het automatische remsysteem. Dat houd namelijk geen rekening met de aard van de lading. En dan moet je als chauffeur het overrulen terwijl je geleerd hebt om een noodstop te maken. Vaak om te overrulen moet je eerst gasgeven(denk maar aan dat het systeem ingrijpt bij een afslaande auto, door gas te geven remt de auto niet meer). Als je die tijd er bij in berekend ben je al gauw een seconde of tien verder.

Enige wat ik niet kan begrijpen aan dit ongeval is het rijden zonder een naar voorgaande opsluiting van de lading dmv een kopschot of rongen, ik wil niet zeggen dat er dan niets was gebeurd alleen dat ik het niet snap.
Liene
Chauffeur

Bericht door Liene »

https://www.facebook.com/theo.vandersch ... 0634106013

Ik weet niet of jullie FB hebben maar hier een voorbeeld waar je kunt zien dat niet iedere wagen zomaar stil staat.

Maar die noodstop is toch wel heftig, iets om wel bij stil te staan.
Plaats reactie

Terug naar “Ongevallen (waarbij doden gevallen zijn)”