Pagina 1 van 1
Kabinet keurt wetsvoorstel vrachtwagenheffing goed
Geplaatst: 27 jun 2020, 09:56
door cortrans
Kabinet keurt wetsvoorstel vrachtwagenheffing goed
Arjan Velthoven – 26 juni 2020
Het kabinet heeft op voorstel van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat ingestemd met het wetsvoorstel vrachtwagenheffing.
Het tarief komt definitief op de voorgestelde 14,9 cent per kilometer.
Met de heffing gaat binnen- en buitenlands vrachtwagenverkeer voor het gebruik van de weg betalen.
De inkomsten uit de heffing worden in overleg met de vervoerssector gebruikt voor een verlaging van de motorrijtuigenbelasting op vrachtauto’s en voor innovatie en verduurzaming van het vrachtverkeer.
De vrachtwagenheffing zal gaan gelden op alle autosnelwegen en wegen waarop naar verwachting uitwijk van vrachtverkeer zal plaatsvinden.
lees verder..........
https://www.ttm.nl/it/kilometerheffing/ ... ed/127831/
Re: Kabinet keurt wetsvoorstel vrachtwagenheffing goed
Geplaatst: 27 jun 2020, 09:57
door cortrans
Wel goed dat ook het buitenlandse vrachtverkeer hier gaat mee betalen.........
Re: Kabinet keurt wetsvoorstel vrachtwagenheffing goed
Geplaatst: 27 jun 2020, 09:59
door cortrans
Helaas lees ik nergens vanaf hoeveel gewicht deze kilometerheffing gaat gelden?????
Als het vanaf 3,5 ton is, heb ik weer mazzel met mijn B-E combi

Re: Kabinet keurt wetsvoorstel vrachtwagenheffing goed
Geplaatst: 27 jun 2020, 12:34
door steenhaas1
Dan zal het €vignet ook hier niet meer mogen, maar dat is €1250,= per jaar.
Als dezelfde eisen gelden zal Cor's werkgever voor zijn combi niets hoeven te betalen, eurovignet begint bij 12 ton.
Wij rijden 85.000 per jaar, rooskleurig gesteld 3/4 op tolwegen kost dat zo'n 9500euro er wordt wel gecompenseerd op wegenbelasting, maar het gaat geld kosten. Nu nog de vraag of dat doorberekend kan worden aan de klant.
Er zijn goederen die meerdere malen in een truck gaan en dus vaker tol betalen, zullen we hier ook "mautkillers" krijgen? Er wordt toch al veel getransporteerd met kleintransport, dit zal nog meer gaan worden waarschijnlijk. Vol of leeg maakt niet uit, er zal nog efficiënter gewerkt moeten worden om leeg rijden te vermijden. Zeker bij eigenrijders zal dat er in hakken, alleen de tol betaald krijgen op vol rijden de lege mogen ze zelf betalen.
En hoe lang zullen transporteurs op hun betaalde tol moeten wachten voor zij het terugkrijgen, de ervaringen met de Duitse mautbetalingen zijn niet gunstig.
Hoe is dat in België eigenlijk geregeld Daniël?
Re: Kabinet keurt wetsvoorstel vrachtwagenheffing goed
Geplaatst: 27 jun 2020, 20:31
door trucker10
Bij mijn vorige opdrachtgever was dat eind van de dag de tol opschrijven, dit rekende ze integraal aan hem door, nu bij de nieuwe opdrachtgever moet ik ook de tol op hun routeblad opschrijven, dus veronderstel ik dat dit ook zal doorgerekend worden.
Ik heb wel al gehoord van eigen rijders dat ze enkel tol betaald krijgen voor volle vrachten en bepaalde zelf maar de compensatie van de laagste tol ( euro 6 ) wie ouder wil rijden legt een deel van de tol zelf bij.
Re: Kabinet keurt wetsvoorstel vrachtwagenheffing goed
Geplaatst: 28 jun 2020, 16:21
door cortrans
Ook ik heb toch wel regelmatig dat ik "lege" kilometers maak, maar bij ons is het eigen vervoer, dus ook hier geldt, de klant zal het links of rechtsom moeten gaan betalen.......
Het gebeurd maar zelden dat ik in Heemskerk (het dichts bijzijnde filiaal) kan laden/lossen, en ik rij elke dag naar Beverwijk naar mijn vaste (betaalde) parkeerplaats vlak bij huis......
Re: Kabinet keurt wetsvoorstel vrachtwagenheffing goed
Geplaatst: 02 jul 2020, 13:34
door Marcel1970
VRACHTWAGENHEFFING UITGESTELD NAAR 2024
Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) schrijft aan de Tweede Kamer dat de invoering van de vrachtwagenheffing met een jaar wordt uitgesteld.
https://bigtruck.nl/nieuws/item/vrachtw ... -naar-2024
Bron bigtruck