Waarvoor wordt de e-PTO gebruikt? En aanvullingen.

Dé plek voor alles wat off topic gaat

Moderator: trucker10

Plaats reactie
peewee
Chauffeur

Waarvoor wordt de e-PTO gebruikt? En aanvullingen.

Bericht door peewee »

Ik maak lesmateriaal voor MBO-scholen over (zware) bedrijfswagens. We hebben bij ons (Electude.nl) net een boek Chassis en carrosserie deel 1 gemaakt, voor deel 2 ben ik op zoek naar onderwerpen. Om niet hopeloos achter te lopen, maar ook weer niet onderwerpen aan te pakken die hem toch niet worden, ben ik aan het kijken of zaken als een e-PTO tegenwoordig veel worden gebruikt, en wat dan dat gebruik is. Denk dan aan laadkleppen, betonpompen, kranen. Weet iemand nog wat aanvullingen te bedenken? Of heeft iemand nog suggesties over onderwerpen waarvan ze denken: daar moet de monteur verstand van hebben?
Shompie
Beroepschauffeur

Re: Waarvoor wordt de e-PTO gebruikt? En aanvullingen.

Bericht door Shompie »

Laadkleppen werken met een eigen elektro motor. Maar grote diepladers bijvoorbeeld. Om die te bedienen met de hand. Sturen heffen en zakken. En bij sommige systemen met zware oprijbeunen.
peewee
Chauffeur

Bericht door peewee »

Shompie schreef: 05 nov 2024, 09:41 Laadkleppen werken met een eigen elektro motor. Maar grote diepladers bijvoorbeeld. Om die te bedienen met de hand. Sturen heffen en zakken. En bij sommige systemen met zware oprijbeunen.
Ook zo'n elektromotor van de laadklep kun je onder e-PTO's scharen, alleen noemden we dat vroeger niet zo. Achterop een trailer moest je toch ook weer een extra stekker aansluiten voor stroom vanaf de trekker. Maar die diepladers is een goede, bedankt!
Shompie
Beroepschauffeur

Bericht door Shompie »

Waar ik nu rijd hebben ze 2, 4 assige oprijwagen. Die hebben kleppen en steunpoten die dmv een pro aangedreven worden
steenhaas1
Admin

Bericht door steenhaas1 »

Er zijn nu ook fusee gestuurde trailers die niet mechanisch maar electronisch aangestuurd worden, die hebben ook een externe bron nodig. Op de wig zit een module die de verdraaiing meet en geeft dat door aan de besturingsunit.
Zwaar transporttrailers hebben ook soms een powerpack voor de bediening van de hydraulische functies van de trailer.

Één van de eigen rijders bij ons had ook een tijdje een kieptrailer met een powerpack voorop voor het kiepen.
Bonda heeft op de aanhangers ook wel zo'n Hatz powerpack om de bierbostel te lossen.
Mijn laatste aanhanger had een hydraulisch verstelbaar kopschot dmv. accu's en een pomp in de kist (in '97)

Een PTO zit op de automotor, anders is het geen Power-Take-Off en dan bedoelen de meeste nog de hydropomp terwijl het eigenlijk de uitgaande as is waar die direct op gemonteerd wordt. Bij bulkers is het meestal beter te zien, door de grootte (en gewicht) van de compressor kan die niet op de versnellingsbak zelf en zit er een as met kruiskoppeling tussen.
aan het eind van de weg
leggen we weer een nieuw stuk
Ouwe
Chauffeur

Bericht door Ouwe »

Mijn kieptailer gaat omhoog via pto maar ook de multikappen gaan via de pto open en dicht
peewee
Chauffeur

Bericht door peewee »

steenhaas1 schreef: 05 nov 2024, 13:16
Een PTO zit op de automotor, anders is het geen Power-Take-Off
De PTO kan natuurlijk prima op / aan de versnellingsbak zitten, er zijn genoeg toepassingen te bedenken waarbij je wilt dat de kracht vanaf de PTO onderbroken wordt zodra je de koppeling bedient of waarbij je de PTO wilt laten variëren met de wagensnelheid. Een heel zware PTO die rechtstreeks wordt aangedreven door de motor zou ook de motor abnormaal snel afremmen, dat geeft weer problemen met schakelen. Maar ik zit wel wat te worstelen met de definitie van een e-PTO, je kunt een ruitenwissermotor moeilijk een e-PTO noemen, dat doe je dan weer wel bij de elektromotor van een kraantje.
steenhaas1
Admin

Dat bedoel ik, aan de motor via de versnellingsbak.
De Fullerbak had een speciale PTO, die moest je in een versnelling zetten anders deed hij het niet. De gekozen versnelling kon je ook gebruiken om te rijden, daarom had Van Noort uit Waddinxveen er 1 Daf met een Fuller, terwijl normaal ZF gemonteerd werd. Die werd gebruikt om rijplaten te leggen, op de kraan zat een stuur, rem, koppeling.
aan het eind van de weg
cortrans
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door cortrans »

Bij onze autotranssporters worden de laaddekken en schuif plateaus ook door een PTO bediend.
gr. Cor

Zonder (auto) transport staat alles stil

onderweg te spotten met een 3 lader auto transporter
ayla
Beroepschauffeur

Bericht door ayla »

e-PTO is in mijn ogen een 'pomp' welke een hydraulische druk creeert om een werktuig te bedienen.
Een ruitenwissermotor is een motor, welke rechtstreeks een beweging creeert.

Er zijn ook PTO welke constant aan staan, ongeacht in versnelling of koppeling.
De generator op een koelauto, welke wordt gebruikt om de koelmotor van 400 V AC te voorzien, wordt aangedreven door de PTO vanaf de versnellingsbak.

Groet ron
Melkrobots, voerrobots en transport naar Scandinavie, heeft allemaal 1 ding gemeen.....Ayla
steenhaas1
Admin

Je hebt ook nog de vliegwiel PTO's, die zag je bij vuilniswagens zo'n voorbumper met een gedeelte wat uitstak.
aan het eind van de weg
peewee
Chauffeur

Bericht door peewee »

ayla schreef: 06 nov 2024, 10:53
Er zijn ook PTO welke constant aan staan, ongeacht in versnelling of koppeling.

Groet ron
Dat zijn dan de PTO's op de motor, op de versnellingsbak zullen ze altijd stoppen zogauw de wagen stilstaat en de koppeling wordt ingetrapt. Verder ben ii het grotendeels met jou eens, maar ik zit toch nog even te dubben over wanneer iets wel of geen e-PTO is. Een elektrometer die vanaf de wagenaccu wordt gevoed (bv. de laadkleppomp), is dat er een? Of moet je echt denken aan krachtstroom zoals voor de compressor van de koeling?
ayla
Beroepschauffeur

Bericht door ayla »

Voor zover ik me kan herrineren, kwamen de slangen naar de generator vanaf de versnellingsbak, vlak achter het koppelingshuis.
De auto's met dit systeem zijn ook allemaal automaat, dus weinig koppeling om in te trappen LOL

De laadklep zou in principe ook een e-PTO zijn, electro drijft een hydrauliekpomp aan (enkel de voeding van de accu komt vanaf de dynamo).
De generator functioneerd eigenlijk net andersom. Hydrauliek wordt gebruikt om stroom/spanning op te wekken (en deze zou ik dan wel meer onder de normale PTO scharen).

Groet Ron
Melkrobots, voerrobots en transport naar Scandinavie, heeft allemaal 1 ding gemeen.....Ayla
peewee
Chauffeur

Bericht door peewee »

ayla schreef: 07 nov 2024, 23:16
De auto's met dit systeem zijn ook allemaal automaat, dus weinig koppeling om in te trappen LOL
Allemaal automaat, met koppelomvormer en planetaire stelsels, of geautomatiseerde bakken zoals de Volvo i-shift?
ayla
Beroepschauffeur

Bericht door ayla »

peewee schreef: 08 nov 2024, 11:38

Allemaal automaat, met koppelomvormer en planetaire stelsels, of geautomatiseerde bakken zoals de Volvo i-shift?
Euh....daar kan ik je geen fatsoenlijk antwoord op geven, denk....
Er rijden Daf XF, Scania en Volvo van niet meer dan 4 jaar oud. Dat is het enige wat ik ervan weet.

Groet Ron
Trieftol
Beroepschauffeur

Bericht door Trieftol »

Bij ons hebben we een accupack die op een wagen met autolaadkraan kan worden geplaatst om zero emissie te kunnen draaien.
Deze "powerpack" heeft een eigen oliepomp die wordt aangesloten op/aan de autolaadkraan.
De kraan heeft 2 verschillende circuits waarop ie kan draaien.
De ene met de normale pto, en de andere dus met de e-pto.
#Koetelaar
peewee
Chauffeur

Bericht door peewee »

Trieftol schreef: 27 jan 2025, 21:28 Bij ons hebben we een accupack die op een wagen met autolaadkraan kan worden geplaatst om zero emissie te kunnen draaien.
Deze "powerpack" heeft een eigen oliepomp die wordt aangesloten op/aan de autolaadkraan.
De kraan heeft 2 verschillende circuits waarop ie kan draaien.
De ene met de normale pto, en de andere dus met de e-pto.
Bedankt allemaal! Ik ben twee weken geleden begonnen met dit onderwerp, zal het laatste onderwerp zijn voordat ik volgende week met pensioen ga (heb wel nog een dagje in de week gereserveerd bij Electude, dit is veel te leuk werk om helemaal te stoppen).
Plaats reactie

Terug naar “Forum café”